Att drälla runt i Istanbul

Sitter i skuggan, på trappan till Sultanahmet. Eller Blå Mosk’en, som den också kallas. Blir inte insläppt just nu: De har högmässa, och vakten såg direkt att jag inte hörde till församlingen. I skrivande stund är klockan tio över ett, vi turister är välkomna igen klockan två. Inget Internet här. Gör några anteckningar under dagens gång och publicerar ikväll.

Efter att ha åkt med en smockfull tunnelbana är jag mycket lycklig över mitt val av kläder. Enkla slitna byxor, t-shirt, och en väst med många fickor. Pengar har jag på tre ställen:

1. En liten plånbok i en låst ficka på västen. Perfekt för små inköp och eventuella rånare.

2. En större plånbok med mer pengar och mitt visakort. Denna plånbok, och passet, förvarar jag i en magväska innanför västen.

3. Slutligen är mitt bälte ihåligt, med dragkedja på mitten av insidan. Där har jag resten av mina kontanter. I bältet har jag även fäst en halsbandsbörs, vilken jag förvarar i byxfickan. I denna börs förvarar jag min smartphone när jag inte använder den.

I handen har jag en stor vattenflaska som det bara är lite småirriterande om jag förlorar. På ryggen har jag en bättre begagnad ryggsäck med allt som jag kan tänkas behöva idag (regnkläder, tex) och allt som vore djävligt att bli av med: dator, mediciner, et cetera. På flygplatsen förvarar jag en resväska med diverse mög som bara är att köpa nytt om det försvinner. Kläder och sånt.

Just nu har jag ställt ifrån mig vattenflaskan och ryggsäcken. Har mitt högra ben genom ena bärremmen, så att ingen kan bära iväg med ryggsäcken lite diskret. Allt detta handlar om att hålla sig med rutiner för riskminimering, inte om att gå runt och vara orolig.g det ena till det andra. Här kryllar av vilda katter. Men de verkar välnärda och friska, riktigt söta. Inte som de stackars utmärglade toviga krakar jag såg i Egypten. Undrar om folk har för vana att mata dem, precis som med duvor?

***

Har flyttat mig till framsidan, sitter på en parkbänk med en jättelik nykokt majskolv och en påse rostade kastanjer. Bra lunch. Tio minuter tills Sultanahmet släpper in mig.

En observation: Hittills har jag sett mycket få vardagligt beslöjade kvinnor. Ute på stan har kvinnorna vanligtvis inte slöja alls, åtminstone inte i de stadsdelar jag passerat. Här vid högmässan är det många som har slöja, men då rör det sig nästan alltid om mycket vackra och påkostade sidenslöjor, designade för att dra uppmärksamheten till sig. Enstaka kvinnor med heltäckande svarta tygstycken framför ansiktena förekommer men är sällsynt – precis som i Sverige.

Tror förresten att jag tidigare idag råkade ut för resans första “special price just for you, my (rich, western) friend”. En påse nötter för 7:50 kostade plötsligt 37:50 istället. Iddes inte argumentera, så jag bara beklagande missförståndet och gick därifrån utan att köpa något.

***

Sultanahmet var jättevacker. Synd bara att de hade fyllt den magnifika kupolen med stålvajrar. Måste finnas något annat sätt att montera den elektriska belysningen i en så uråldrig byggnad.

Nu har jag kommit innanför grindarna på Hagia Sophia. Sitter i parken och pustar lite innan jaag går in. Man fick välja mellan att stå i kö (men sen få gå själv) eller betala dubbelt för att få gå förbi kön (och då få en guide på halsen). Jag valde det förstnämnda, tog bara en kvart. Att få gå på egen hand var väl värt den tiden.

Är för övrigt löjligt övermätt. En av de tydligaste skillnaderna mellan stadsbilden i Göteborg respektive Istanbul är att här domineras inte sötsaksförsäljningen av standardiserade pressbyråer och 7-eleven som alla har samma massproducerade utbud. I stället kryllar det av små kiosker och försäljningsstånd, som alla har nyhetens behag för mig. Tror säkert att de som bor här upplever detta utbud åsom lika enahanda som jag pressbyråerna, men men. 😀

***

Hagia Sophia var en upplevelse. Rekommenderas varmt. Konstantinopels kejserliga gudstjänster måste ha varit magnifika. Kul också att se vikinga-klottret från 800-talet. Dessa runor från den forntida turisten “Halvdan” var ingen skönhetsupplevelse, men rätt humor.

Lyckligtvis har de öppen wifi här, så jag passar på att publicera redan nu. Ha det gott så länge!

Leave a Reply

