bro som bro

Idag har jag åkt fram och tillbaka över en bro. En vanlig bro över en vanlig flod, en bro som förbinder två vanliga stadsdelar i en vanlig stad. Precis som Älvsborgsbron i Göteborg. Ungefär samma format. Tror den här var lite mindre, men jag är inte säker. Denna resa var en stor turistattraktion. Stadsdelen på andra sidan är byggd på en brant bergssluttning. Så utsikten var jättefin, och vissa infrastrukturlösningar såg lite kul ut.

Vad som egentligen lockade mig och de andra turisterna var dock att de båda stadsdelarna räknas som olika kontinenter. Detta märktes så klart inte. Kontinenter är sociala konstruktioner som hör hemma i människors föreställningar om världen – inte i hur världen faktiskt ser ut.

(Kontinentplattor är en fysisk realitet. Men om dessa överenstämmde med våra föreställningar om världsdelar skulle vi inte ha jordbävningar i de områden vi har.)

Olika världsdelar, skilda kulturer, olika världar på samma planet… Bara skitsnack alltihop. Självfallet är det så att om man väljer ut två orter (Till exempel Göteborg och Piteå eller Göteborg och Istanbul) så kommer man att kunna identifiera en massa skillnader. Den som söker, hen finner. Bottom line är att jag vet att det inte var Stockholm jag var i idag. För i Stockholm växer det inga palmer, och de flesta talar svenska. 🙂

Skämt åtsido. När jaag var i Egypten kunde jag tänka mig att Sverige och Egypten är i grunden olika. Alltså på något slags grundläggande plan, inte bara sociala och politiska och så vidare detaljer. Men Turkiet är för likt Sverige för att jag skall kunna tänka så. Och även för likt Egypten för att dra någon skarp gräns dem emellan.

Detta beror på att det inte existerar några skarpa gränser. Utom i folks medvetanden, så klart. “Vi är vi som inte är som ni, och ni är ni som inte är som vi”. Utan dylika cirkelresonemang finns det bara en enda mänsklighet. Fast med en attans massa mångfald och variation inom sig. Varje individ är unik.

Leave a Reply

