Första dagen i Istanbul (Gårdagens dagbok del 2 av 2)

Trodde jag skulle missa Ramadan helt, men jag kom till Istanbul mitt i dess slutfinal Eid. Fin stämning ute på gatorna. Men det är det säkert annars också.

Under Ramadan är det brukligt att fasta på dagen och festa loss på kvällen. Mat såldes dock som vanligt i kiosker och restauranger, det var inget tal om att hela samhället skall ställa om sig för att vissa väljer att fasta. Däremot blev det mycket mera av småkiosker ute på gatan efter mörkrets inbrott, många som ville vara med och tjäna en hacka på festligheterna.

Utifrån mina högst begränsade tidigare erfarenheter kändes staden som en blandning mellan Sverige och Egypten: Byggnader, lokaltrafik et cetera var mer som Sverige, medan växtligheten var mer som Egypten.

Efter att flyget landat tog jag tunnelbanan in mot stadskärnan. Fin utsikt längs vägen, Istanbul är en mycket vacker stad. Träffade en trevlig medpassagerare, en av stadens unga intellektuella studenter. Hon hade ledigt, så vi passade på att umgås några timmar. Pratade om staden och våra studier, åt en god middag på ett ställe som hon valde ut.

Efter att vi gått skilda vägar gick jag runt och tittade på staden. Några byggnader var rätt imponerande. Bland annat en mycket vacker moské från 1500-talet och en bombastisk palatsliknande sak som visade sig vara en del av universitetet.

Dagen har varit toppen. Nu har jag gått och lagt mig. Hotellet tillhandahåller säng och wifi. Och även Disco i källaren, men jag tror inte jag ids kolla in det. Trevligt hotell, men jag kommer att bli rätt irriterad om de vill ha betalt av mig. Betalade ett annat hotell i förskott, men det hotellet överbokade och lade in mig här i stället – med muntligt löfte om att de skulle betala mitt rum här. Håll tummarna för den biten, och för att jag slipper magsjuka – dricker bara vatten på flaska, men glömde köpa handsprit. Har ätit med händerna. :-/

Om jag får vara frisk imorgon tänker jag besöka Hagia Sofia, Blå Moskén, gamla marknaden, samt eventuellt även bron mellan Europa och Asien.

Sen på natten drar jag vidare till Thailand. Har fått tips om en jättefin liten ö där jag skall ägna några dagar åt att slappa och ställa om dygnsrytmen i lugn och ro.

Leave a Reply

