resan till Koh Samet

Lyckligen framkommen till Koh Samet. Trivs bra med ön så här långt. Ser fram emot att även få se den i dagsljus.

Reste hit utan att boka något i förväg. Bara hoppade av planet i Bankok och tog mig hit lite på känn. Är nöjd med upplevelsen, även om det säkert hade varit både billigare och säkrare att förboka med någon turistbyrå.

Resan hade fyra etapper.

1, Bussresa nästan 200 kilometer med den kommunala lokaltrafiken eller motsvarande,
Tid: Fyra och en halv timmar, varav tre timmar bussresa och en och en halv timma väntetid.
Pris: Cirka 30 spänn. Som hittat.
Bonus: Medpassagerarna var typ folk som pendlade hem efter jobbet. Kul att vara en del av samhället. 🙂 Dessutom, fint att se diverse lokal bebyggelse i nattbelysning.
Skrämskott: Jag somnade på bussen. När jag vaknade var det kolmörkt, och kvinnan som skulle av på samma ställe som jag hade gått av. Men mörkret faller snabbt här vid ekvatorn, vi hade knappt lämnat Bankok. Och hon hade bara gått av tillfälligt, för att rasta den lilla tultare hon hade med sig. (Tultare är mitt namn på barn i åldern 1-3 år. Från engelskans toddler.)
Nörderi: Bussen ropade inte ut hållplatserna… men det gjorde min smartphone. Leve GPS!

2. Random svarttaxi 25 kilometer. (Föraren hävdade 25, och det stämmer säkert.)
Tid: klockade inte.
Pris: Cirka 75 spänn. Överpris? Well, tillgång och efterfrågan. Planet hade varit försenat, bussen likaså. Det hade hunnit bli sent på kvällen och jag hade inte lust att hitta något hotell längs vägen.

3. Racerbåt ut till ön, kanske 15 kilometer.
Tid: Fort som fan! Kul resa.
Pris: 500 spänn. Återigen, tillgång och efterfrågan. Hade inte lust att vänta till nästa dag och se om jag kunde hitta något billigare då.
Bonus: Råkade få några nya resekamrater, ett gäng turister från Libyen. Tripoli, närmare bestämt.

4. Hotell. Checkade in på första bästa. Skönt att få ta en dusch och slappa ett tag.
Tid: Omedelbart. De hade rum ledigt, jag ville ha ett rum bums. Plug and play.
Pris: 250 spänn per natt, och sängen är stenhård. Frukost ingår inte, däremot betonar de att de inte tar extra betalt för toapappret. Kanske byter hotell imorgon eller övermorgon, om jag ids.
Bonus: Här har de inte stora insekter som krälar på väggarna… utan stora ödlor!
Mera nörderi: Använder min smartphone som trådlös router, så jag kan skriva på laptoppen. Har med mig en yttepytteliten laptop som är helt föråldrad. Perfekt för resor.

Leave a Reply

