Inbrott!

Idag har jag varit ute hela dagen, haft mina värdesaker med mig. För en stund sedan kom jag hem, bytte om till badbyxor och gick ner till vattnet igen. Det enda jag hade med mig var badbyxorna, med stugnyckeln fäst i det åtdragbara ”bälte” som sitter på insidan.

Min smartphone låg framme och min plånbok låg framme. Alla värdesaker utom mitt ena pass (ja, jag har ett i reserv) och en plånbok med visakortet och 2000 bath fanns på rummet.

Efter att ha badat en stund till ljuset från stjärnorna och alla barerna på stranden så gick jag tillbaka till stugan, redo att ta en dusch och blogga om de senaste dagarna. Men det var redan någon i min stuga! Jag såg hans silluett, han stod framåtlutad precis där jag förvarar min packning.

Jag låste upp dörren och rusade in på rummet. Samtidigt såg jag en thaikille hoppa ut genom fönstret på andra sidan. Såg bara hans svarta hår, nakna rygg och vita shorts.

Sprang tillbaka ut igen, och runt huset. Men då var han så klart redan långt borta i nattmörkret. ”Ahja”, tänkte jag: ”Åker ändå in till Bankok imorgon, får väl köpa en ny Smartphone där”. Men så blev det inte. För ibland är tur och bra planering en bra kombination. Tur att jag kom hem innan han hann rota igenom stället i lugn och ro. Bra planering att mina prylar och rutiner är sådana att de inte inbjuder till snabb lokalisering av värdeföremål.

* Min plånbok ser inte ut som en plånbok. I stället är den helt uppenbart ett smartphonefodral. Att den även har ett penningfack är mycket mindre uppenbart.
* Min Xperia Go smartphone låg inte i nyss nämnda fodral, utan på en svart t-shirt. Min smartphone är också kolsvart. Om tröjan eller mobilen hade varit vit eller dylikt så hade jag förlorat den, men nu var den prydligt naturligt kamoflerad.
* Det mesta av mina pengar låg inuti ett bälte som i sin tur låg nerpackat i min stora ryggsäck.
* Laptoppen låg i ett diskret fodral, som i sin tur låg nedpackat i min lilla ryggsäck.
* Framme och väl synlig låg en hel kasse, närmare bestämt en genomskinlig plastpåse, full med elektronik. Sladdar, elkonverterare, en tom plånbok, en cirka tio år gammal mobiltelefon, billigaste webbkameran jag kunde hitta på Media Markt för något år sedan, och så vidare.

Det var denna påse han hade stått och rotat igenom. Mobiltelefonen låg särskilt framlagd, men uppenbarligen hade han insett att även den var osäljbar. Tur för mig det: Dels gillar jag ha en reservmobil, och dels innehöll denna simkortet med mitt svenska abbonemang. Om den hade försvunnit hade den inte längre varit möjligt att nå mig via SMS till mitt ordinarie nummer.

Sammanfattningsvis är jag rätt säker på att han inte kom sig för att stjäla något alls. Dock är jag säker på att både fönstret och dörren var låsta när jag gick ner till stranden. Samtidigt var ingenting uppbrutet. Detta innebär antingen att fönstret (eller dörren) är lätt att dyrka upp, eller att tjuven hade egen nyckel. Så imorgon ska jag prata med fastighetskötaren, och antagligen även med polisen. För min egen del bryr jag mig inte. Slutet gott, allting gott. Men den här stugan behöver nog byta minst ett lås innan man hyr ut den igen.

Leave a Reply

