Bra social förmåga versus dålig social kompetens

Sedan i går kväll är jag tillbaka i Bankok och lyckligen incheckad på ett vandrarhem som jag blev tipsad om av en god vän. Fram tills idag har jag intr träffat honom på något år, eftersom han flyttade till Thailand. Men nu har vi käkat frukost tillsammans och skall snart ut och titta på ett gammalt tempel. Kul att ses igen! Hade det inte varit för honom hade jag antagligen inte brytt mig om att mellanlanda i Thailand alls.

Under samtalet kom vi in lite på den positiva egenskap som han brukar kalla social intelligens och jag brukar kalla social förmåga. Samt den negativa egenskap som jag brukar kalla för social kompetens, och som vi enades om att det behövs ett bättre och tydligare ord för. ”Social kompetens” används så olika. Därför vill min vän inte använda det ordet alls, varken positivt eller negativt.

Så som jag använder orden är social förmåga att man kan läsa av och känna av. Förstå hur folk känner och vad som är socialt önskvärt och varför. Samtidigt som man håller en hälsosam distans så att man själv kan välja hur mycket man skll anpassa sig till social önskvärdhet.

Med ”Social kompetens” menar jag i stället en mer instinktiv förmåga att inta de positioner som är socialt önskvärda. Man har de beteenden, åsikter och trosföreställningar som är lämpligt att ha. Vilket inkluderar att man okritiskt lägger sig till med fördomar och deltar i mobbning. Sagan om Kejsarens Nya Kläder handlar om en skock socialt kompetenta människor som ser det som är lämpligt att se. Plus en liten unge som lyckligtvis inte ännu tillägnat sig den rätta sociala kompetensen.

En grundfråga är hur man lär sig saker. Genom att förstå och skaffa sig överblick, eller genom att härma? Inlärning genom härmning går ofta snabbare och har mindre risk för kortsiktiga fel. Men har i gengäld större risk för långsiktiga problem, eftersom man lär sig dels sina egna missförstånd och dels fördomarna et cetera hos de som man lär sig från.

Leave a Reply

