Sol & Sånt

Idag har varit en bra dag. Varit ute med min kompis. Sett diverse uråldriga tempel och lite av staden, plus ett shoppingcenter. Vi pratade en del om politik och sociala strukturer i Thailand, något som jag tänker återkomma till i ett framtida blogginlägg.

Det värdshus/vandrarhem där vi bor är jättebra. Ungefär samma standard som det vandrarhem jag bodde på i Stockholm i våras. Förutom att här har jag eget rum i stället för att behöva dela med två klasskompisar. Och priset är mindre än en fjärdedel: Båda ställena kostar en femhundralapp per natt, fast i Bath respektive svenska kronor.

Tyvärr blir min tandvärk bara värre, och jag misstänker att jag kommer att behöva ett kirurgiskt ingrepp under hösten. För några månader sedan fick jag plocka bort en tand i höger underkäke, för att visdomstanden inte fick plats. Nu verkar det vara dags på vänstersidan också. Oh well, tur att det finns smärtstillande piller nuförtiden. 🙂

Solbränna har jag också haft det lite jobbigt med, men det pärsen är över nu. Första dagen på ön var jag duktig med ATT smörja på sololja, men inte på att applicera den på ryggen. Blev ingen allvarlig brännskada, men tillräckligt för att bli djävligt jobbigt i omgångar ett par dagar senare. Hela processen tar sju dagar, från i onsdags till imorgon. Första dagen noterade jag att det blev lite rött, men det kändes knappt. Andra dagen kändes det inte så mycket med jag upplevde ett starkt behov av skugga. Tredje och fjärde dagen gjorde det stundvis överdjävligt ont. Jag har inte idats googla på hur den här sortens skador fungerar, men jag utgår från att det hade bildats ny hud och att det nu var ett mellanliggande hudlager som slets sönder. De tre sista dagarna (igår och idag, och säkerligen även imorgon – men antagligen inte längre än så) flagnar den gamla huden av.

Den andra dagen tog jag en långpromenad. Gick från min stuga på öns nordostspets hela vägen ner till öns sydspets. Längs vägen kunde jag beskåda den lokala naturen och besöka diverse badorter. Efter att ha besökt sydspetsen vandrade jag tillbaka en femtedel av vägen. Hade nästan kommit fram till en stugby där jag tänkte övernatta när en taxi kom förbi och frågade om jag ville hänga med. Jag tackade ja, och fick därmed sova i min vanliga stuga i stället. Att åka bil längst dessa vägar var en underlig upplevelse. Vägarna är extremt backiga, extremt kurviga, och extremt illa skötta. Sådant som inte spelar någon egentlig roll när man promenerar till fots.

Det var nära att fotvandringen inte blev av, att jag gav upp efter en liten bit. Solen brände utan nåd och allt det där. Stekhett, brist på skugga. Min solbrännskada från dagen innan täcktes av en ordentlig t-shirt, men bidrog säkert ändå till den dåliga stämningen. Knappast ett moln på himlen. Men lyckligtvis hade jag planerat för att det kanske skulle bli regn, och därför tagit med mig mitt paraply.

Kära läsare, vad var din spontana och omedelbara reaktion på förra meningen? Alltså, utan att tänka efter före? Tog du kommentaren om paraplyet som någon slags sarkasm eller non sequitor? Eller kopplade du omeelbart att ett paraply avsett för att skydda mot regn precis lika gärna kan användas som ett parasoll mot solen? Tja, om jag hade varit du så hade jag med största sannolikhet INTE kopplat direkt.

Det här med att kategorier ibland låser fast vårt tänkande, det är något som drabbar oss alla. Och just denna dag utgjorde jag ett ovanligt fånigt exempel. Först gick jag någon timma hoppandes från skugga till skugga. Sen fanns det ingen skugga att få tag på längre, så jag gick där i solgasset och funderade på huruvida jag skulle vara tvungen att vända och ge upp. Sedan insåg jag att javisst ja, den där lilla prylen av metall och orange plast kan ju lika gärna skydda mot sol som mot regn. Sedan använde jag detta oranga lilla parasoll under resten av vistelsen på ön. Under dess skugga var solgasset inte längre något problem.

Det var bland annat detta jag hade tänkt skriva om i förrgår kväll. Alltså när jag blev avbruten av det inbrott som jag då kom att skriva om i stället. När jag var på väg för att checka ut morgonen därpå var det en tonårskille som stod vid byggarbetsplatsen och gav mig världens konstigaste blick. Skulle inte förvåna mig om det var han. Men det kan lika gärna ha varit att jag blev misstänksam mot honom först, och att han glodde tillbaka bara därför. Fastigetsskötaren hävdade i vilket fall att de hade haft problem med ett gäng killar från Kambodja kvällen innan, och att det säkert var en av dem. Fan trot.

Jag hade även tänkt skriva lite om en svensk kvinna jag träffat tidigare under dagen. Två år tidigare hade hon skadat sig i en trappa lite längre söderut. Antingen hade den gått sönder eller så hade hon halkat – jag pressade henne inte på detaljer. Oavsett vilket så hade hon skadat ryggen och blivit förlamad. Väl hemkommen till Sverige kunde hon inte återgå till yrkeslivet, och tröttnade snabbt på hemtjänsten och livet som sjukpensionär. Så hon flyttade tillbaka till ön. Trivs bra där, och det varma klimatet gör att hon inte har lika ont.

I går kväll, nyss anländ till Bankok, blev jag stoppad av en polispatrull som rotade igenom alla mina saker. De var mycket misstänksamma mot en tvål som jag hade med mig. Antar att de misstänkte att den var förklätt knark. Lyckligtvis visiterade de mig på en offentlig plats. Till en början var jag rätt orolig, eftersom jag läst om falska poliser som haffar turister. Tar med dem till något random hotellrum för ”förhör” och antingen stjäl grejjer under visiteringen eller kräver mutor för att släppa sitt offer. Men detta var riktiga poliser, så ingen skada skedd. Jag fick behålla tvålen. 😀

Leave a Reply

