Skyfall

Regnet vräker ner. Åskan dundrar. Gatan har förvandlats till en grund flod. Klockan är kvart över åtta på kvällen, lokal tid, så det har även hunnit bli kolmörkt. Själv sitter jag i godan ro under tak på värdshusets veranda och tittar ut över hur regnet smattrar mot allt där ute.

Har precis ätit en god middag med min vän och hans flickvän. Var jättetrevligt, om än lite stelt på grund av språkbarriären. Alltså mellan mig och henne. Killen pratar redan thailändska flytande, så de kan kommunicera med varandra på en blandning av engelska och thailändska. Rar och trevlig tjej hursomhelst. De verkar passa bra tillsammans.

Det regnade inte alls när vi gick, så jag tog inte med paraplyet. (Solgass var inte heller aktuellt – vi är mitt inne i stan, och det hade dessutom redan hunnit bli kväll.)

Efter middagen gick vi till 7-eleven för att köpa något. Regnade en del redan då, men var ett milt sommarregn. Affärskedjan i fråga finns för övrigt precis överallt, både i Bankok och på Koh Samet. Väl inne i butiken kom skyfallet. Vi investerade i några nya paraplyer för knappt tjugo svenska kronor per styck. Sedan rusade vi tillbaka till hotellet. Efter att ha sagt god natt till paret och gjort ett snabbt klädombyte (främst med tanke på strumpor och skor) så gick jag ner igen för att på lagom avstånd njuta av det vackra vädret.

Leave a Reply

