Generösa gentlemen och deras dubbeltänk

Klockan är kvart i tre på eftermiddagen, lokal tid. Lämnade thailändsk mark för en liten stund sedan. Flygplanet lutar inte särskilt mycket längre, uppenbarligen har vi snart nått vår marschhöjd. Om lite knappt tre timmar har jag landat i Jakarta. Har dock inget wifi på planet, så detta kommer att publiceras först senare.

I går kväll var min sista kväll i Thailand. Efter att ha spenderat dagen och det mesta av kvällen med min vän satt jag ensam på hotellets veranda och surfade på deras wifi. Klockan var ett på natten när jag gick upp till rummet. I trappan mötte jag en supersnygg tjej med rådjursögon och långt böljande hår.

Utgick från att hon också var hyresgäst där, så jag hälsade på henne. Då blev hon väldigt intresserad av mig. Vi pratade lite grann. Ganska snart så höll hon mig i handen, och med en röst som antydde att hon precis råkat bli handlöst blixtförälskad i just mig föreslog hon att vi skulle gå upp på mitt rum och l
lära känna varandra närmare.

Socialt inkompetent som jag är tackade jag artigt nej. Förklarade att jag behöver sova och gick ensam till rummet. Det socialt önskvärda i denna situation hade så klart varit att inte göra den lilla sötnosen besviken, utan i stället göra henne till viljes och umgås en stund på tu man hand. Förmodligen hade hon i det läget föreslagit ett one night stand i all vänskaplighet, vilket det hade varit närmast oartigt att tacka nej till. Efteråt hade det varit ganska sent på natten, så det hade varit lämpligt att vara en generös gentleman och ge tjejen pengar till taxin så hon kommer hem ordentligt. Några enstaka tusenlappar hade antagligen varit lagom.

Alltså tusenlappar i Bath. Fast, nej, i och för sig. Med tanke på hur duktig hon var på att låtsas vara personligen intresserad av just mig, och dessutom så oerhört vacker, så hade det mycket väl kunnat komma upp i svensk tusenlapp också. I värsta fall skulle det rentav kunna röra sig om en intensiv romans – där det plötsligt visar sig att hennes mamma tyvärr är mycket sjuk och behöver massor av pengar till en akut operation.

”Låtsas vara intresserad”? Är jag inte lite väl cynisk nu? Oh nej då. Tjejen hade ingen som helst möjlighet att veta något om min personlighet eller mitt intellekt. Det enda hon hade att gå på var första intrycket: En kille i fula kortbyxor, enkel t-shirt, gymnastikskor, och fjantig-men-praktisk magväska. Vit, orakad, och med ännu en dålig hårdag i den tropiska luftfuktigheten. Helt uppenbart en generisk turist, varken mer eller mindre. Chansen att hon var ute efter något annat än en genomsnittlig turist med en genomsnittlig turist-reskassa, den chansen var plus minus noll. (Fast låt säga att det bara var jag som övertolkade, och hennes intresse faktiskt var utan baktankar. Desto större skäl att tacka nej, då. Var ju trots allt bara tio timmar kvar till bussen till flygplatsen.)

Därmed inte sagt att hon ägnade sig av någon form av bedrägeri. Nej, med all sannolikhet handlade det i stället om en helt hederlig illusion. Det är nämligen så att det gäller åt andra hållet också, det där som jag skev för ungefär en vecka sedan om den egocentriska katten.

Då handlade det om att det är egocentriskt att tro att vilt främmande människor vill en illa. I själva verket är man inte en del av deras liv, och i allmänhet är deras intresse för en väldigt begränsat. I normalfallet bryr de sig inte tillräckligt mycket för att på en personlig nivå vilja en illa… eller väl.

Det handlar inte bara om att skydda sig mot potentiella hot. Det handlar också om en längtan efter att stå i centrum. Att vara den som syns, den som folk reagerar på. Hellre älskad än hatad, men hellre hatad än inte sedd.

Konspirationsteorier fyller detta behov. Man inbillar sig att man själv är viktig för de makter som styr världen i hemlighet. Tillräckligt viktig för att de skall idas djävlas med en. Sexarbetare fyller samma behov, men åt andra hållet. En stripteasedansös som säljer lapdances eller en prostituerad som säljer samlag, båda säljer ofta kunden en illusion av att vara en mycket eftertraktad generös gentleman. Förmodligen är det många sexköpare som egentligen betalar för den illusionen, snarare än att de betalar för själva den sexuella tjänsten.

En bidragande faktor är också detta med ”deniability”. Om man går in i rollen som naiv turist som inte har en aaaaaning om att tjejen är sexarbetare… då är man ju inte någon torsk utan bara ett stackars lurat offer. Eller hur?

Tyvärr finns det rasistiska myter om att thailändska tjejer i allmänhet är sexarbetare. Dessa myter saknar verklighetsbakgrund: En överväldigande majoritet av de tjejer man kommer i kontakt med som turist håller inte på med sådant, trots att turister i allmänhet kommer i kontakt med sexarbetare oftare än vad de fast bosatta gör. Såvida man inte begränsar sin vistelse i Bankok till barerna i dess Red Light District, givetvis. Visst, jag blev förmodligen erbjuden sexuella tjänster mot kontant betalning i går kväll. Visserligen var tjejen propert (om än sexigt) klädd och gjorde inte några sexuella anspelningar, men ändå. Samtidigt. Hemma i Sverige får jag motsvarande erbjudanden, och betydligt mindre subtilt formulerade, ungefär varannan vecka. (Rosenlund ligger mitt emellan mitt hem och det gym jag brukar gå på.)

Så vad beror då denna myt på? Förmodligen tror jag att det handlar om tre saker. För det första handlar det om att som västerlänning få en ursäkt att se ner på lokalbefolkningen. En ursäkt att få känna sig mer värd än dem, en ursäkt att slippa bry sig om folk.

För det andra ett skydd för naiva västerländska män, så att de inte blir lurade. Detta gäller både de som är genuint naiva och de som av diverse skäl väljer att anta en naiv position.

För det tredje, slutligen, är myten väldigt användbar dels för de västerländska killar som vill anlita sexarbetare under semestern – och dels för deras monogama västerländska flickvännner. Killarna kan använda myten som argument för att ”man måste ta seden dit man kommer”, medan flickvännerna kan ta det som argument för att killarna inte bör resa alls. Båda parter har dessutom ett gemensamt intresse av att skydda sin relation genom att definiera problemet som något som hör hemma hos landet som killen besöker – inte hos killen själv eller hos hans relation med flickvännen.

Den stackars generösa gentlemannen har blivit lurad. Han kan inte rå för att han bedrog sin flickvän eller att han bidrog till att sexköp är en så lukrativ bransch. Halledudane. Det finns mycket att vinna på att tillämpa lite dubbeltänk. Att leva i två helt olika verkligheter samtidigt.

Även för den som väljer att inte köpa finns det vissa fördelar med att förakta sexarbetare. Med eller utan rasistiska stereotyper ovanpå. Tjejen försatte mig i en situation som hade varit svår för mig att hantera om jag hade haft en ”hård men spröd” identitet som heterosexuell man. Eller om jag hade lidit av den dåliga form av social kompetens som gör en lättledd. Eller om jag hade haft ett känslomässigt behov av att värja mig för en verklighet där det finns folk som far illa. Om jag hade lidit av något av dessa tre problem så hade det varit en enkel genväg att förakta tjejen. En dålig och ojuste genväg. Men enkel.

Angående att folk far illa i sexindustrin så kommer mina erfarenheter i första hand från sexarbetare som jag pratat med i egenskap av aktivist. I andra hand från ett brett sortiment av litteratur om ämnet. Detta ger mig en mycket bredare och mer nyanserad bild än vad jag hade fått om jag hade fått mina erfarenheter som kund eller som socialarbetare. Inför kunder och socialtjänst behöver en sexarbetare i allmänhet framställa sin arbetssituation i så god respektive dålig dager som möjligt. En kund vill man inte skrämma bort, och en socialarbetare vill man inte riskera att göra till fiende. Hellre bli sedd som ett (oskyldigt) offer än som en ”omoralisk” kvinna. Plus att de sexarbetare som har det fördjävligt på riktigt ofta kommer i kontakt med socialen. Medan de som inte har det inte gör det.

Den svenska kulturen innehåller ett kompakt förakt mot sexarbetare, ett förakt som myndigheterna på senare år har mildrat genom att omforma det till en kvävande och nedlåtande form av omtänksamhet. Ett system där man skall tycka synd om ”de stackars stackars små hororna”, men absolut inte möta dem som medmänniskor och lyssna på dem som vuxna människor. Är horan lycklig eller inte? Som om alla sexarbetare vore samma person, med samma bakgrund och rentav samma sinnesstämning.

I denna kultur är det ett fantastiskt framsteg att Rose Alliance kunnat delta i Stockholms Prideparad två år i rad. Hoppas de kommer nästa år också.

Frågorna om sexarbete är komplicerade, i alla länder. Det är bevisligen många som far illa. Men vad som är orsak och vad som är verkan inom detta socialpsykologiska garnnystan, det varierar nog från fall till fall. Förakt och tomt medlidande gör inget för att lösa problemen, att vältra sig i sådana känslor gynnar bara en själv genom att föda ens behov av att känna sig bättre på andras bekostnad.

En sak vet jag, och det är att den svenska stigmatiseringen av sexarbetare gör det svårare att lämna branschen. Det är tragiskt att en del svenska organisationer försöker exportera dessa attityder till länder som Thailand. Man försöker bygga upp en mentalitet av ”en gång hora, alltid hora”, en mentalitet som inte finns där i dagsläget. Man kallar sin propaganda för information om hur dåligt det är med prostitution, och använder den svenska sexköpslagen som argument för varför man skall driva en sådan kamp. Usch.

Anyway. Att köpa några illusioner eller sexuella tjänster är jag inte intresserad av. Men jag önskar tjejen all lycka till i livet. Oavsett hur kort eller lång tid hon stannar i branschen.

1 comment
  1. xzenu said:

    Och ja, jag vet att jag just skrev om ett känsligt ämne. Dessutom utan att ha ett enkelt och pedagogiskt övertydligt budskap. Jag vet att man inte får göra så, men jag gör det ändå. Sorry.

Leave a Reply

