Tre gamla texter som tar upp kategorism

Mina tankar om kategorism har jag i första hand utvecklat genom att studera och filosofera på egen hand. Jag har även haft en del intressanta samtal genom åren, med enskilda personer och i smågrupper. Samt använt begreppet i diverse hemtentor och dylikt på universitetet.

Ute i samhället är det än så länge ett moment 22: Jag kan inte använda ordet eftersom det inte är etablerat och folk inte är insatta i det begrepp som det står för, och samtidigt blir det inte etablerat eftersom inte ens jag själv använder det – än mindre någon annan.

Detta kommer eventuellt att ändras med tiden. Mina tankar är på väg att gå igenom det akademiska systemet. Jag kommer att få en massa värdefull input som hjälper mig att finslipa mitt koncept. I slutändan kommer jag att sitta där med ett samhällsvetenskapligt analysverktyg som har vetenskaplig förankring. Eller, rent hypotetiskt, så kommer någon att övertyga mig om att jag är ute och cyklar. Så att jag överger detta sätt att tänka.

Planen just nu är att fixa min masteruppsats i Mänskliga Rättigheter, och därefter försöka publicera lite artiklar och kanske en bok. Sen skall jag försöka få tag på en doktorandtjänst. Medan jag letar efter en sådan ska jag återuppta studierna i sociologi, göra en ny masteruppsats baserad på den första masteruppsatsen: I MR-uppsatsen arbetar jag med själva den teoretiska basen, i Sociologiuppsatsen blir det mera att tillämpa analysverktyget på något samhällsproblem.

Lite grann har jag ändå använt begreppet kategorism i offentliga sammanhang. Med en snabb googling hittade jag tre sådana tillfällen.

Först ett kort debattinlägg i Fria Tidningar Tisdag 9 januari 2007, som kommentar på en då aktuell nyhet. På en viss gymnasieskola brukade ett gäng killar posera på ett visst sätt i skolkatalogen. När en grupp tjejer gjorde samma sak anklagade skolledningen tjejerna för att vara sexister. Min syn på detta gick under rubriken Begreppet sexism har blivit kvinnoförtryck.

Senare samma år skrev jag en artikel I Sexologinytt, under rubriken ” Hur hjälper man en onormal människa?

Ett par år senare blev jag intervjuad av bloggen QMK.

Sådärja, tre små notsalgiska tillbakablickar.

På tal om tillbakablickar. För den som undrar över mitt namn så står det Xzenu Cronström Beskow I folkbokföringen. Plus ett par andra förnamn, förutom Xzenu. Vilket för övrigt uttalas ”KSE-nu”, inte något annat. Jag har alltid uttalat mitt namn på det viset. Däremot har jag tidigare stavat det ”Xenu”. För ett antal år sedan gick jag ner till folkbokföringen och ändrade, för att slippa bli sammanblandad med osorterade krigarprinsessor och rymdkejsare. Det vill säga, Xenu låg för nära krigarprinsessan Xena (uttalas zi-NAH) i teveserien med samma namn, och rymdkejsaren Xemu (uttalas zi-MOH) i scientologernas mytologi.

För övrigt så lär det dröja ett bra tag innan begreppet kategorism slår igenom. Men jag tror att det har framtiden för sig. Liksom det könsneutrala pronomenet ”hen”. Vilket jag har varit med och spridit I cirka ett decennium nu. Känns underbarta tt det ordet slog igenom för ett par månader sedan. Dels för grejjen I sig, och dels för att jag nu äntligen kan använda ordet utan att behöva förklara vad det betyder!

Nör jag ändå googlade hittade jag två gamla artiklar där jag använder ”hen”.

Dels ” Rättten till äckel” från 2006, I RFSU:s medlemstidning ottar. Och dels ett debattsvar som jag 2007 gjorde i egenskap av redaktör för tidskriften Sexologinytt.

Leave a Reply

