Flyttar imorgon

Okej. Imorgon flyttar jag. Oerhört blandade känslor inför det.

Stället jag bor på nu är charmigt, och de som driver det är jätterara. Stället ligger jättenära till jobbet, och vägen mellan hemmet och jobbet är säker mot de kommande översvämningarna. Jättehögt i tak. Dessutom är det med svenska mått mätt jättebilligt, och vid det här laget har jag lärt mig hantera både luftkonditioneringen och myggsprejen. Avslutningsvis är stället en studentkorridor, med potential för att lära känna slumpvisa lokala studenter som man inte hade träffat annars. Har redan snackat en del med en kille som pluggar IT. Meh, jag kommer att sakna det här stället.

Under de två veckor jag har bott här har jag pendlat mellan att trivas och att längta härifrån. Myggorna och värmen har ordnat sig, men andra problem lär vara svårare att åtgärda.

* Vi är trångbodda, och det är rätt lyhört.
* Man måste vara hemma före midnatt, grindarna låses när de som driver stället behöver sova. Detta är en bra regel, jag skulle inte vilja bli väckt av att några uppspelta typer rumlar hem vid fyratiden. Men redan nu har jag fått gå hem i förtid från två sociala evenemang, för att hinna hem i tid. Vad värre var, en kväll jobbade jag sent. Kom hem precis till midnatt, men de hade redan låst. Fick gå tillbaka till jobbet, låna en killes kontor och sova över där. Dels var det jobbigt för mig, och dels vill jag inte bli en belastning. Redan tidigare samma dag hade en av cheferna kritiserat mitt boende, så tajmningen var rätt pinsam. (Kritiken kan i och för sig ha varit oavsiktlig, både han och jag har engelska som andraspråk.)
* Det har nämnts för mig, och särskilt betonats, att jag inte får ta med mig kvinnliga gäster till rummet. Så det så. Händerna på täcket.
* Att ta med sig en dejt hit hade ändå inte funkat. Kompisbesök hade inte varit så optimalt det heller. Mitt rum är tre gånger tre och en halv meter stort. Sängen har ett eget litet loft, med en jättesmal trappa som leder dit. Trappan har ett räcke som är instabilt och har vassa kanter. Nämnde jag att det är lite sisådär med hur toan och duschen funkar, att det finns små hål och sprickor lite varstans, och att det inte existerar något handfat? Och ingen utsikt heller: Fönstren har gardinerna fördragna permanent, eftersom de vätter ut mot korridoren. De låter en inte se ut till gatan, men utan draperier skulle de låta alla som passerar i studentkorridoren titta in.
* Förutom IT-killen finns det just nu ingen här som talar engelska. Alls.
* Talar Bahasa Indonesia gör de desto mer. Just nu är jag en exotisk nykomling, men risken är överhängande att de tröttnar på mig. IT-killen började diskutera religion. Om han får någon negativ uppfattning om mig så kan han berätta detta för andra, och jag kan varken förtydliga eller säga emot. Även utan engelsktalande personer dyker det säkert upp tillfällen att tycka att jag är konstig. Att leva familjeliv med folk man inte kan kommunicera med är rätt vanskligt.

Så, nytt hem imorgon. Flyttar in i närmaste skyskrapa. Bara sjätte våningen tyvärr. Men utsikten är jättefin. Vy över park, och man kan se ut över staden utan hinder – om än inte med något svindlande fågelperspektiv. Tog den näst minsta lägenhetsmodellen, vet inte om dessa lägenheter alls existerar högt upp. Hade attans tur som fick en lägenhet med kort varsel och för bara fem månader. Hade inte hittat den här lägenheten själv. Bra vänner är bra att ha. Fick hjälp av en av de indonesiska bekanta jag umgåtts med på Internet under det senaste halvåret. En likadan lägenhet i samma skyskrapa hittade jag på egen hand, men då ägd av ett lägenhetshotell. Mycket dyrare, långt utanför min budget.

Skyskrapan är rätt blandad. Delvis lägenhetshotell, delvis bostadsrätter och delvis hyresrätter. Själv har jag en hyresrätt. De flesta som bor här indonesier, men det finns också en hel del utlänningar. Priserna ligger på svensk nivå, vilket är billigt för riktiga lägenheter i centrala Jakarta. Vill man ha något hyfsat stort så får man betala eller hålla sig till förorterna. Min lägenhet är på 49 kvadratmeter och kostar 5.600 svenska kronor i månaden. Låt säga 6.000 kronor inklusive el och vatten. I priset ingår full möblering i en stil som passar mig. Det finns kök med kylskål, mikrovågsugn och spis. Badrum med handfat och ett litet badkar. Förutom själva lägenheten har jag fri tillgång till husets swimmingpool och (mycket lilla) gym.

Min lägenhet i Sverige är på 24 kvadratmeter och kostar 2.650 kronor i månaden. Lyckligtvis är den uthyrd i andra hand till en god vän. Min nya lägenhet är alltså 14 kvadratmeter större än min lägenhet i Sverige och mitt nuvarande studentkorridorsrum – sammanlagt.

Främsta nackdelarna är att detta gräver ett hål i min budget och att jag har mer än dubbelt så långt till jobbet – inklusive en tungt trafikerad väg som ligger lite nedsjunken och kan bli översvämmad. Jag är också lite orolig att någon skall börja se mig som rik och/eller bortskämd. Vi har även detta med att jag fick betala i förskott. Allt verkar reko, och jag har dubbelkollat så gott jag kan. Men om något går åt helvete så är chansen att jag får tillbaka mina pengar inte direkt lysande. Oh well, oddsen är goda att allt kommer att gå bra.

Så, en smula lyx. Och eftersom det bara gäller fem månader så havererar det inte budgeten.

Chansen är god att man stöter på några intressanta människor vid poolen. Men framför allt kan jag ta hem hur mycket gäster jag vill. Jag är redan med i två subkulturer, även om jag givetvis saknar förankring i dem än så länge. Så en och annan middag eller filmkväll lär det bli.

Leave a Reply

