God Jul till er alla! (Swimming in the rain!)

Hem ljuva hem. Och vattnet har börjat dra sig tillbaka. Observera den förbipasserande indonesiska tjejen klädd i vit klänning. Hon har hittat något exotiskt att fotografera. Inte översvämningen, (sådana är de vana vid,) utan mig, :-)

Hem ljuva hem. Och vattnet har börjat dra sig tillbaka. Observera den förbipasserande indonesiska tjejen klädd i vit klänning. Hon har hittat något exotiskt att fotografera. Inte översvämningen, (sådana är de vana vid,) utan mig, 🙂


Det gågna året har vait mycket spännande och lärorikt för mig. Mitt halvår i Indonesien lider nu så sakteliga mot sitt slut.

Här i Jakarta finns det två årstider. Torrbastu och våtbastu. Så här i juletider är det våtbastu som gäller. Just nu har det regnat och blåst så mycket att det inte ens är särskilt varmt, utan mer som en vanlig svensk sommar.

Idag är det söndagen den 23:e december. I förrgår var det fredagden den 21:a, slutet på mayakalenderns långa år. Dagen till ära hade jag en liten nylångårsfest, för att fira att ett långt år är slut och nästa börjar. Festen hade inget med jordens undergång att göra: Undergångstemat sparar jag i en dryg vecka, till den 31:a december. Då slutar nämligen vår egen kalender, så jag funderar på att ha en liten fest på temat att kalenderns slut måste innebära Jordens Undergång.

En av festdeltagarna var en universitetsstudent som är ateist och bisexuell. För ett tag sedan berättade hon detta för sin pappa, vilket ledde till att hon blev utkastad hemmifrån. Att hon blir kär i tjejer kunde han smälta, men inte att hon förnekar Allah och Koranen.

Tyvärr var hon tvungen att gå tidigt. Den släkting hon bor hos ville inte att hon skulle vara på fest med folk som inte är troende. Därmed missade hon tyvärr en annan gäst som jag hade velat presentera henne för, en av ledarna för gayorgaisationen Arus Pelangi. Organisationens namn betyder ”Flödande Regnbåge” på Bahasa Indonesia.

En av mina närmaste vänner sov över efter festen. På lördagen försökte vi åka och handla mat. Det regnade rätt ordentligt, så vi försökte beställa en taxi. De svarade att de inte tar några beställningar, att vi kan ringa igen om några timmar. Sålunda gick vi istället ner till swimmingpoolen. Jag bor i en byggnad som består av två skyskrapor med en liten park med pool mellan sig. Vi simmade en stund i kompakt ösregn, med åska och dunder i bakgrunden. Detta var det i särklass värsta regnet hittills denna regnperiod.

Efter badet gick vi ner till gatan och vadade till Pizza Hut för lite middag. Vadade, eftersom vägen för första och kanske sista gången i år hade förvandlats till en flod. Diverse barn och tonåringar simmade längs gatan. Själva valde vi att promenera, eftersom vattnet var rätt smutsigt och eftersom vi ville ha torra kläder när vi satt på restaurangen.

En av mina andra indonesiska vänner (som jag chattade med på smartphonen) tyckte att jag borde simma på gatan, bara för att ha den historien att berätta för mina vänner i Sverige. Hon har en poäng. Att vada fick räcka för mig. Sistnämna kompis är för övrigt också ateist från en muslimsk familj. Hon är öppen inför familjen, och de accepterar henne till fullo som hon är. Dock är de rätt oroliga för att någon skall ge sig på henne. Tjejen som sov över och var med och vadade är däremot praktiserande muslim.

Bjällerklang i köpcentrat!

I dessa juletider är det fär övrigt gott om granar och snö här i Jakarta. Dock mestadels inomhus, och i första hand koncentrerat till shoppinggalleriorna. Snön är ofta gjord av bomull, granarna av metall. Jul är en populär helg här, inte minst bland den muslimska befolkningsmajoriteten. Detta helt oavsett att vissa konservativa grupper är rysligt irriterade över julen, och gnäller om den varje år. Precis som på den gamla goda tiden! Julfirandet verkar mest handla om presenter och exotiska tomtar här, precis som i Sverige. Den stora skillnaden är att man i det här landet inte firar julen till åminnelse av Kalle Anka.

Med dessa ord önskar jag er alla en riktigt god jul!
Varma julhälsningar från Xzenu

1 comment
  1. Viveqa said:

    Bild på julgatusim!!!!

Leave a Reply

