***

Hallå allihop. I torsdags lärde jag mig att det som ofta kallas för sexmissbruk eller spelmissbruk i stället bör kallas för impulskontrollstörningar.

Detta tycker jag är jättebra. Jag har länge stört mig på termerna sexmissbruk och spelmissbruk, eftersom de skuldbelägger sexualitet och spelande. Framställer det som om dessa aktiviteter skulle vara destruktiva i sig själva. Som om de vore jämförbara med att injicera giftiga kemikalier designade för att skada hjärnan.

Med ordet spelmissbruk har vi dessutom problemet att man blandar ihop det som på engelska kallas för ”gaming” med ”gambling”: Två helt olika fenomen, även om de på svenska båda går under namnet ”spel”.

Min egen erfarenhet av personer som hanterat dataspel, eller sex och relationer, på ett destruktivt sätt, den är att det handlar om personer som har ett bottenlöst behov av kickar och bekräftelse. Det handlar inte om en stark sexdrift eller motsvarande, utan om ett desperat behov av att fylla ett tomrum inom sig. Det är alltså inte sexualiteten eller sexdriften som är problemet. De problem som uppstår kring sexlivet eller dataspelandet är i stället ett uttryck för ett djupare problem i hur man hanterar sitt liv i allmänhet och sitt känsloliv i synnerhet.

Impulskontrollstörningar är ett allvarligt problem. Att ha sex eller spela dataspel är däremot inte något problem alls. Inte i sig självt. Inte så länge som man håller sitt liv, inklusive sexlivet och internetlivet, under kontroll.

Leave a Reply

