Filmen The Great Wall: Hjältesagan och analyserna

Nu har jag sett filmen The Great Wall. Filmen var rätt kul, men efter allt snack om filmen blev jag lite förvånad över dess innehåll.

Filmen visade sig handla om en sann hjälte: En person som förutom att vara full av visdom och mod och vara extremt skicklig i strid dessutom är ödmjuk och osjälvisk. Civiliserad och kultiverad ut i fingerspetsarna, men utan att tappa markkontakten. En person som utan att tveka gång på gång riskerar livet för att rädda världen från ett fruktansvärt hot, och som längs vägen inspirerar alla omkring sig till stordåd. Kort sagt, Lin är hur djävla awesome som helst. Som kontrast mot hur fantastisk hon själv är så har vi hennes exotiska sidekick William, en barbarisk och omoralisk krigare från fjärran land. Det är han som är filmens berättarperson, så det är genom hans beundrande blickar vi får följa henne. Från början är han bara där av själviska skäl, men genom berättelsens gång inspirerar hon honom till att växa och bli en bättre människa. När slutstriden väl kommer är han till och med vid hennes sida, så att han hjälper henne när hon räddar världen.
Personligen uppskattade jag att filmen inte gjorde någon stor grej av att Lin är kvinna. Vid filmens början leder hon i ett kompani av kvinnor, och någon nämner att eftersom kvinnor väger mindre än män så är de lättare att hala tillbaka när de bungeejumpar över muren. Sen är det inget mer med det. Lin och William framställs inte som en kvinna som är soldat respektive en man som är legoknekt, utan de framställs helt enkelt som två personer som är soldat respektive legoknekt. Och i den mån de råkar vara attraherade av varandra så är det inte något som de har tid att utforska, eftersom de är fullt upptagna med att rädda världen. Varken huvudpersonerna eller berättelsen som sådan gör någon grej av könstillhörighet, och den enda gång som någon antyder något åt det hållet så kommer gliringen från en av de onda europeerna.

Innan jag såg filmen hade jag hört en del kritik mot den. Kritik som gick ut på att det skulle vara rasistiskt att han som är vit man är så överlägsen. Angående den kritiken så undrar jag verkligen hur i helsefyr de lyckas få det till att han skulle vara överlägsen henne. Har de alls analyserat hur de båda karaktärerna faktiskt blir framställda i filmen, eller har de grundlöst förutsatt att han skulle vara överlägsen? Angående min egen analys i spoilerfri sammanfattning så bedömer jag att Lin är överlägsen William på alla områden: En smula överlägsen i stridsskicklighet, och vida överlägsen på alla andra områden.

Filmen innehåller absolut inte några tecken på att propagera för någon som helst form av vit/europeisk överhöghet, men däremot för kinesisk överhöghet. Filmen framställer ständigt en bild av att kinesisk kultur är lika med en gemenskap som är lika med ädel godhet, vilket den kontrasterar genom att framställa en bild av att västerländsk kultur är lika med en individualism som är lika med självisk ondska. Det sägs (det vill säga, jag läste det på nätet men har inte letat upp någon säker källa) att många kineser såg filmen som en tröttsam propagandarulle, och att den kinesiska regimen försökte tysta de negativa värdeomdömena om filmen. För min del kan jag väl hålla med om att det blev närmast parodiskt propagandistiskt, men just för att det var så överdrivet var det inget som jag iddes störa mig på.

Förhoppningsvis har de som ser filmen som ett exempel på vit överhöghet inte sett själva filmen, utan bara en av filmens engelskspråkiga trailers. Filmen har trailers både på engelska och på kinesiska, och fokuserar på olika karaktärer utifrån vilket språk som talas: Stort fokus på William i engelskspråkiga trailers, medan han knappt alls är med i de kinesiska.

Allt som allt så var filmen i mina ögon en kul actionrulle. En spännande berättelse med sympatiska huvudpersoner och fint genusperspektiv. Däremot hade den gärna hade fått vara mer nyanserad angående etnicitet och politik, om den hade lyckats göra sådana förbättringar utan att tappa tempo eller fokus.

Leave a Reply

